Uit de praktijk - caravansleutels
Onlangs werd ik gebeld door een klant die mij belde met het vervelende bericht dat zijn auto die ochtend voor zijn woning gestolen was. Zelf had hij al aangifte gedaan bij de politie en ook had hij de diefstal al gemeld bij het Verzekeringsbureau voor Voertuigencriminaliteit.
We bespraken de verdere gang van zaken, zoals de termijn van 30 dagen waarin de verzekeraar een afwachtende houding aanneemt om te zien of de auto misschien nog teruggevonden wordt, het inschakelen van de expert voor de waardebepaling, maar ook alle spulletjes die in de auto lagen. We spraken af dat mijn klant een lijstje zou maken van alle dingen die hij zich kon herinneren en die dan vervolgens aan mij zou opsturen zodat ik het lijstje kon doorsturen naar de inboedelverzekeraar.
Vaak is er een (beperkte) dekking onder de inboedelverzekering voor spullen die in de auto liggen. Deze beperkte dekking bestaat uit een maximale vergoeding van bijvoorbeeld € 500,-. Zo noemde mijn klant een aantal items die in de auto lagen, waaronder ook de caravansleutels en het wielslot. Deze lagen nog in auto want de caravan was net weggebracht naar de winterstalling.
Tot overmaat van ramp zat er een sticker op de auto van de camping waar ze regelmatig vakantie vierden, zodat ze vrije toegang hadden tot het campingterrein. De autodief zou dus weten waar de caravan zou staan (in het seizoen) en had daarbij beschikking over de sleutels en het slot!
De vraag die naar bovenkwam was of het vervangen van de caravansloten ook verzekerd was. Onder de autoverzekering zijn de sloten van de auto zelf verzekerd, maar niet die van de caravan. Ook de inboedelverzekering bood hierbij geen uitkomst, want de caravansloten vallen niet onder de dekking en daarbij was er ook sprake van een maximaal bedrag. Daarbij heb ik de voorwaarden van de lopende caravanverzekering geraadpleegd om erachter te komen of de caravanverzekering uitkomst kon bieden, maar ook dat was niet het geval.
Ik kon me erg goed voorstellen dat dit voor mijn klant een bijzonder onprettig idee was en dat dit voor de verzekeringsmaatschappij een groot risico zou vormen. Daarom heb ik contact opgenomen met de schadebehandelaar en de situatie voorgelegd. Omdat o.a. mijn klant alle verzekeringen heeft ondergebracht bij één maatschappij, was de maatschappij coulance halve bereid om het vervangen van de sloten voor een bedrag tot € 500,- te vergoeden.